
 

 

1 

  



 

 

2 

 
The report has been prepared in the framework of “New Media Environment – New 
Problems – New Regulations for Pluralistic, Quality and Transparent Media in 
Armenia” project. 
 
The project is being implemented with the financial support of the European 
Endowment for Democracy (EED). The content of this report does not necessarily 
reflect the official opinion of EED. Responsibility for the information and views 
expressed in this publication lies entirely with the “Region” Research Center. 
 

 
Research methodology, analysis of the results – Laura Baghdasaryan  
Monitoring team – Marine Sargsyan, Mariam Sirunyan, Tigran Baghdasaryan, Hrant 
Galstyan, Gagik Khachatryan 
Data processing, graphs – Shoghik Stepanyan 
Translation – Lousineh Hakobyan 
 
 
See the project materials at Mediametrics - https://www.regioncenter.info/en/media-
metrics.  
 
 
 

 

 
 
“Region” research center 

 

 

 
European Endowment for Democracy (EED) 
 

  

https://www.regioncenter.info/en/media-metrics
https://www.regioncenter.info/en/media-metrics


 

 

3 

Media Pluralism in Armenia: Peculiarities of Reporting 
“Others’ Speech” 

 

(The results of monitoring of 10 TV companies and online  
media outlets in Armenia) 

 

It is commonly held that the losses incurred in the 2020 Karabakh war specifically led to the 

further polarization of the media in Armenia and the outlets started to explicitly affiliate with 

adversary political forces, promoting their claims. The representatives of institutional 

Parliamentary forces (governmental and oppositional), too, express such a generalized 

perspective. They point at the realities in the media outlets supporting their adversaries 

unilateraly and upon expediency, in order to indicate their manipulative style. 

 

It is common knowledge that some of the media, operating in Armenia, are actually either 

led by the members of various political forces or by those in the warm circle. But there are 

no grounds to make such unequivocal claims about some media outlets, representing a 

segment in the media field. In formal terms, when even the media outlets, demonstrating 

their vivid political preferences, refrain from explicit declarations as to their political 

orientation, it is still problematic to categorize the media outlet as pro-governmental or 

oppositional.  

 

However, there is an objective and general indicator as to the polarization of the media – 

pluralism. It can be manifest in separate media outlets, as well as in the media sector, as a 

whole. Pluralism is ensured, first and foremost, through the inclusion of “others’ speech” in 

the media outlet, namely, whose statements and opinions, apart from those of the media 

outlet’s representatives, are circulated in the media outlet and how intensively such external 

views are presented when covering publicly significant processes (by the way, including the 

ones that take place in other countries, too). 

 

 

 

 

 

 



 

 

4 

We initiated this study to determine: 

• Whether there is any pluralism in the two most consumed segments of the 

Armenian media sector, namely TV and online media outlets,  

• How it is manifest and on what matters,  

• Whether the prolific “others’ speech” on the media platform is indicative of 

pluralism in that media outlet and, vice versa, the smaller amount of “others’ speech” 

is automatically an indicator of lack of pluralism in the media. 

In order to answer these questions, we studied the TV programmes and publications 

of 5 TV companies in Armenia (Public TV, 5 TV Channel, Kentron TV, Yerkir Media 

TV, Free News TV) and 5 online media outlets (1in.am, Freenews.am , Hraparak.am, 

Factor.am, Civilnet.am) for one month (April 10 – May 10, 2022). 

 

 
Methodology Guide  
 

Selection of Media Outlets 
 

All the media outlets were selected after two key criteria: 

 

• Online media outlets and TV companies that have various links with the pro-

governmental and oppositional political forces or demonstrate a certain kind of 

predisposition/preference for them,  

• Online media outlets that, apart from articles, circulate a large volume of video 

materials bringing them to the audience in the format of a series of programmes, 

livestream reports, and newscasts. 

 

Selection of programmes/materials  
 

• In case of online media outlets, we studied all the materials on the socio-political 

topics of the day, regardless of the formats of their circulation (only texts, only/also 

video), regardless of their genre (reports from the “scene”, on-set interviews and 



 

 

5 

discussions, thematic surveys in various circles and so on). Materials that contain not 

only the speech of the authors, but include quotes of “others’ speech”. We 

categorized the materials republished in online media outlets, as “others’ speech” 

imported from the social media.  
 

• In case of TV companies, we selected the prime time daily newscasts for our 

research (with the inclusion of reportages), as well as shows of the socio-political 

interview/discussion format where the “others’ speech” on the socio-political 

developments and events in Armenia, other countries and regions was 

presented/quoted. 

 

 

Calculation principle  
 

• We divided the materials into two groups – reportages and on-set materials. In the 

conditional group of On-set materials we included all the materials/broadcasts of 

interview/discussion genre, regardless of whether it was shot on the set of the 

editorial office or in the office of the interviewee, whether the material was shown to 

the audience as a live broadcast or just a transcribed text. The conditional group of 

reportage materials included all materials that were not of interview genre, but 

contained “others’ speech”, including reportages with the news of the day with 

elements of an interview (short Q&As). Thus, for example, all the interviews by 1.am 

were considered as on-set materials, part of which were presented as only text, the 

other part – as online broadcasts, and the third part came in the form of a 

conversation on the set of the editorial office. We considered on-set materials a 

number of interviews by Yerkir Media TV which the reporters from the TV company 

shot during the street protest actions of the oppositional forces, inviting various 

figures onto their open-air set. 

  

• In case of TV newscasts, we only considered stories on socio-political topics per 

piece, leaving sports and weather forecast bits out. In case of programmes of 

interview/discussion format, we considered the whole piece as one, after the principle 

of “one broadcast – one material”.  

 
 



 

 

6 

• When studying the production of online media, we classified the materials after the 

same principle: all text and individual interviews in the video format were considered 

as on-set materials, in the remaining cases the materials were considered 

reportages. Republished posts from social media were grouped here, too, seen as 

the “others’ speech,” authored by various figures and specialists.  

 

• We measured the intensity of circulating an individual figure’s, specialist’s or other 

countries representatives’ opinions in one material after the principle of “one material, 

one concrete name”. For example, if the opinions of 2 different figures, representing 

the same political force were mentioned in one piece, we counted it as 2 

presentations of a certain political force.  

 
 

• The intensity of the topics was measured coming from the number of references 

made by “others”. For example, if the same topic was commented on by the 

representatives of 2 different political and other groups, we counted this as 2. 

 

 

Volume and Ways of Presenting “Others’ Speech” 
 
How many opinions by other persons were circulated in online media outlets and by TV 

channels? How are they mainly presented to the audiences? 

 

The main peculiarity, pertinent to these questions, is that all studied media 
outlets are broadly circulating the opinions and the speech of “others” both in 
reportages (soundbites, brief Q&As) and in the materials of standalone on-set 
interviews/debates. Generally speaking, there is quite an abundance of 
soundbites or full broadcasts of “others’ speech” in the Armenian media. 
However, the shares of visibility this or that political and social circles get in 
reportages and on-set materials varies։ 

 

 

. 
 



 

 

7 

Thus, there are online media outlets that intensively and on a daily basis apply the practice 

of on-set interviews. This is actively practiced by 1in.am, Factor.am, and Civilnet.am. The 

on-set interviews/discussions constituted 33%, 17%, 15% shares of monthly publications, 

containing “others’ speech” respectively. The vast majority of on-set materials with these 

media outlets came in the format of videos.   

 

340 different figures spoke in 323 interviews, organized by 1in.am in a month, and their 

speech constituted 27% of the whole volume of “others’ speech”, published by this media 

outlet. This is the highest number among all the other online media outlets. The other mass 

media outlet that worked quite actively with the interviews/discussion format is Factor.am, 

which had 206 guests speaking in 167 programmes of the mentioned kind (constituting 17% 

of the whole volume of circulated “others’ speech”). 

 

Large volumes of others’ speech were identified in Freenews.am and Hraparak.am, too. 

However, in this case it was circulated mainly through materials of reportage genre 

(Freenews.am - 99%, Hraparak.am - 96%). 

 
See the figure below, also Appendix, Table 1.  
 

 
 

33%

1%

4%

17%

15%

67%

99%

96%

83%

85%

1in.am

Freenews.am

Hraparak.am

Factor.am

Civilnet.am

Intensity of "Others' Speech" in Online Media Outlets

On-set interview/discussion Reportage

"Others' Speech"- On-set 
interview/discussion
1in.am - 340
Freenews.am -6
Hraparak.am- 59
Factor.am -206
Civilnet.am- 46

"Others' Speech"- Reportage
1in.am - 907
Freenews.am-966
Hraparak.am- 1584
Factor.am -1035
Civilnet.am- 480



 

 

8 

All 5 TV companies have broadcasts of the on-set interview/discussion format. Public TV 
organized the largest number of interviews with invited figures and specialists during the 
reporting month through 6 show series of this genre. “Interview with Petros Ghazaryan”, 
“Interview with Astghik Sargsyan”, “News interview”, “Open Platform”, “Different Opinions 
with Anna Danielyan”, “Public Discussion” TV programmes aired the speeches of 110 
guests.  
 
Yerkir Media TV comes second under this crieterion since it broadcast interviews with 56 
guests in its “Yerkir’s Guestroom” and “Yerkir Today” newscasts of the above-stated 
format. 
 
5 TV Channel, within its 4 broadcast series of the same format (“Interview”, “Diary”, “Face 
to Face”, “Synthesis”), organized 51 interviews.  
 
Kentron TV had the smallest number of on-set interviews/discussions with three TV shows 
of the respective genre (“Press Center”, “30 Minutes with Mikael Melkumyan”, “Without 
Stereotypes”) hosting 30 guests, followed by Free News TV (mainly with its “Free Talk” 
broadcast) with only 26 interviews.  
 
The others’ speech on the air of Kentron TV and Free News TV was predominantly 
broadcast through materials of TV reports within newscasts.  
 
See the figure below, as well as Appendix, Table 2.   
 

 
 

20%

12%

5%

27%

9%

80%

88%

95%

73%

91%

Public TV

5 TV Channel

Kentron TV

Yerkir Media TV

Free News TV

Intensity of "Others' Speech" on TV Channels

On-set interview/discussion Reportage

"Others' Speech"- On-set 
interview/discussion

Public TV- 110
5 TV Channel - 51
Kentron TV - 30
Yerkir Media TV - 56
Free News TV - 26

"Others' Speech"-
Reportage

Public TV- 894
5 TV Channel - 759
Kentron TV - 545
Yerkir Media TV- 339
Free News TV - 341



 

 

9 

Whose Speech Was Circulated and How?  
 

The first and unequivocal answer to this question is that the political 
fragmentation of the media is manifest, first and foremost, in materials of the 
interview/discussion genre, thus, demonstrating the outlet’s signature of 
presenting the positions held by concrete specialists, specific political forces as 
well as the representatives of other social groups through the outlet’s platform. 
Even though the circulation of the “others’ speech” in the reportage materials is 
mainly dictated by the imperative and developments of the day, TV reports on 
media outlets with vividly expressed political preferences contain significantly 
larger volumes of concrete political teams’ speech than other outlets. However, 
there are also media outlets the platforms of which hardly manifest any such 
gaps.  
 
From this perspective, it is necessary to speak of pluralism that is manifest not 
in one separate, but simultaneously in all 10 monitored media outlets. By the 
way, the length of name lists for the authors of the others’ speech, does not 
automatically testify to opposing opinions, but is rather indicative of the 
intensive campaign in favor of a concrete position.  

 
 
Within the framework of our previous research on the use of social media content in online 

media we discovered that the media selected the statuses and comments of different users 

on the social media and circulated them on its own platforms, mainly guided by political 

expediency. In simple terms, the statuses authored by the social media user that consider 

the government’s actions right, as a rule, get republished in pro-governmental media outlets, 

and on the contrary, the statuses of social media users that have a different approach to the 

same action by the government and hold a completely different perspective, criticizing it, get 

published in the oppositional media.1  
 
 

 
1 See “The Peculiarities of Using Social Networking Posts by the Online Media in Armenia – 2022”, pp. 9-12, 
https://www.regioncenter.info/en/media-metrics/1872. 

 



 

 

10 

The same principle covers the materials, authored by the outlet itself.  

 

In both pro-governmental, and oppositional media outlets the political preferences are 

manifest not only in the materials of the interview genre (when in order to comment on this 

or that topic the representatives of a specific force, specialists and representatives of other 
groups holding aligned opinions are invited onto the set), but also in the reportages on the 

events and developments of the day (when, for example, in the material on the same event, 

incident or happening the pro-governmental media outlet makes a reference or quotes the 

speech of government representatives, whereas an oppositional media outlet publishes the 

speeches of the representatives of the opposition), regardless of the fact that the list of 

persons who voiced official information in the reportages and the authors of the “others’ 

speech” (the political forces, social and professional groups, non-political agencies/business 

companies, ordinary citizens and others) was long in all monitored media outlets. 

 
Here is a more detailed picture of the data:  
 
1in.am - In the materials published in 1in.am the speech of the representatives of 18 

different political forces was generally circulated. However, the speech of the 

representatives of the ruling Civil Contract Party was most frequently quoted/published. And 

the opinions of the representatives of the Parliamentary oppositional factions – Armenia and 

With Honor – were brought to the audience mainly (that is to say, partially) by means of the 

reportage broadcast by this channel. 

 
In 1in.am interviews, those who spoke most frequently were the representatives of the 

ruling Civil Contract Party (18), the representatives of the Diaspora (39) and Artsakh (24). 

The members of the oppositional Armenia and With Honor factions were interviewed by 

this media outlet just once during one month.  

 

The only non-ruling political force, the members of which, as compared with all other 

oppositional forces, had the largest number of interviews on this media outlet, were those 

from For the Republic Party (10 interviews). The other extra-Parliamentary oppositional 

forces were interviewed from 1 to 6 times. 

 
Freenews.am published the speech of the representatives of 11 different parties, with the 

vast majority of the materials published in reportages. If we leave aside the speech of the 



 

 

11 

representatives of State structures, which were circulated on this platform most frequently, 

the representatives of the ruling Civil Contract Party came second, as they spoke 

significantly more times than all the political forces in the reportages on this platform (14% 

of the “others’ speech”). Freenews.am published the speech of the representatives of the 

remaining 10 oppositional political forces (including the two oppositional Parliamentary 

factions) ten times less frequently.  

 
Hraparak.am - The picture is just the opposite on Hraparak.am. The speech of a total of 21 

different political forces was published here. However, the speech of the representatives of 

Armenia Faction was circulated most frequently in both reportages and on-set interviews. 

The representatives of this oppositional block had 12 interviews on Hraparak.am. The 

representatives of the remaining political forces were interviewed once each.  

 

Factor.am - In the materials of Factor.am the gap between the speech of figures, 

representing forces with different political views, is comparatively smaller. The opinions of a 

total of 19 different political forces were published here. Even though on Factor.am, too, the 

highest number of interviews/discussions were with the representatives of the ruling Civil 

Contract Party (28 interviews), the interviews with the representatives of the institutional 

opposition - Armenia Faction (9 interviews) and With Honor Faction (4), too, were 

comparatively more in number. There are 15 more parties the representatives of which were 

invited 1 – 4 times to participate in an interview/discussion on the platform of this media 

outlet. 

 

Civilnet.am - In the on-set and reportage materials on Civilnet.am, the speech of the 

representatives of 7 political forces were quoted or voiced. Even though this list of political 

forces is shorter than that of the forces who spoke on other online media outlets, the 

representatives of no political force had a significantly larger number of interviews on the 

set. However, in the reportages the speech of the Civil Contract Party was quoted more 

frequently within the daily newscast.  

 
Public TV - In the broadcast series on Public TV, the speech of 16 different political forces 
was voiced. The opinions of the ruling Civil Contract Party members were presented most 
frequently. By the way, ¼ (25%) were included in programmes of individual 
interview/discussions format. The opinions of the representatives of 2 oppositional 
parliamentary forces were more frequently contained in reportages than in programmes after 



 

 

12 

the format of individual interviews. The vast majority of the representatives of all other forces, 
invited to participate in the on-set interviews/discussions on Public TV were the political 
forces that did not join the street protest action undertaken by Armenia and With Honor 
factions that lasted for over a month.  Namely, these were Bright Armenia Party, For the 
Republic, Hanrapetutyun, Country to Live, Fair Armenia, Armenian National Congress, 
Citizen’s Decision, the Christian-Democratic Party of Armenia and other parties. 
 
5 TV Channel – This TV Cannel broadcast the opinions of the representatives of 10 different 
political forces in which the speech of the representatives of 2 parliamentary oppositional 
forces – Armenia (23% of all quotes/statements) and With Honor (14% of all 
quotes/statements) factions were broadcast in reportages and on-set interviews/discussions 
most frequently. Among the other political forces invited to on-set interviews were Zartonk, 
5165, Citizen’s Decision parties with one representative from each. The speech of the ruling 
Civil Contract Party’s representatives was broadcast only in reportages.  
 
Kentron TV - The speech of the representatives of 10 political forces was published by 
Kentron TV, the vast majority of which came as reportages within the daily newscast. In 
broadcast series after the interview/discussions format With Honor Faction and Bright 
Armenia Party spoke three times, and Armenia Faction, the Reformists’ Party, the 
Armenian Constructive Party, Country to Live Party spoke once.  
 
Yerkir Media TV - 8 different political forces spoke on Yerkir Media TV. With a major gap 
from the rest, the audience of this TV company heard the speech of the Armenia Faction 
members from among the street protest organizers more frequently than that of others. This 
was the case with both reportages, and interview genre programmes (38% of all 
statements/quotes), followed by the speech of With Honor Faction representatives (4% of 
all statements/quotes). The speech of the ruling Civil Contract Party representatives 
constituted only 1%, including exclusively in reportages. The significant majority of guests 
to the interview format were members of the ARF party that are part of Armenia Faction.  
 
Free News TV - 6 political forces spoke on Free News TV, moreover, out of these 6, the TV 
company presented the speech of the ruling Civil Contract Party members to its audience 
most frequently (23% of all statements/quotes). Apart from this force, the representatives of 
the Christian-Democratic and Hanrapetutyun parties were invited for an interview within the 
“Free Talk” programme. The remaining 3 parties had their representatives speak in 
reportages, within the general daily newscast context. 
 
 



 

 

13 

 
The second peculiarity is that political preferences are expressed both in online 
media and on TV channels also with regard to the representatives of different 
social groups. In fact, just as in case of social media, clashes of opinions in the 
Armenian media happen across the content published by different media outlets, 
rather than on the same outlet’s platform. 
 

Thus,  

Without any exceptions all 10 media outlets gave ordinary citizens a platform to 

express themselves. However, the pro-governmental media quoted those citizens who 

expressed criticism against the opposition, and vice versa, the oppositional media 

quoted citizens who used labelling statements in the address of the authorities. 

 

Frequently, TV programmes of debate genre would turn into unilateral discussions, and 

they did not become a platform for clashing ideas, since the participants speaking on 

the set of the debate did not hold any polarized views.  

 

The same figure, expert, NGO representative, analyst and so on might be invited 

multiply to debate TV shows of the same TV company on similar or even the same 

topics within one month.  This practice is manifest in a number of TV companies (Public 

TV, Free News TV, Yerkir Media TV) and in a number of online media outlets. Thus, 

we identified 18 experts and analysts who were interviewed on 1in.am’s set 3 – 6 times 

within 1 month. Examples of the kind were fewer on Factor.am (7 experts were invited 

onto the set of this media outlet to express an opinion 2 – 3 times, even though this 

time they were mainly programmes of different formats – individual interviews and 

discussions, also with the participation of other specialists). There were fewer such 

manifestations in other online media outlets.  

 
 
See Appendix, Tables 3, 4, 5, 6. 
 
 
 
 
 
 



 

 

14 

 
The third peculiarity is that   
 

• Regardless of the topics or the geography of the processes described (whether 

they took place in Armenia, Artsakh, or in other countries), all monitored media 

outlets mainly circulated the statements made by Armenia’s representatives.  

 

• In online media, the statements made by Artsakh and Diaspora representatives 

were circulated more frequently than in TV channels’ reportages and interview 

genre programmes. The speech of Artsakh and Diaspora representatives was 

predominantly circulated in interview format shows.  

 

• The speech of the representatives of other countries was circulated mainly in the 

reportage materials across all monitored media outlets as daily news, with 

reference to foreign news sources. 

 
The fourth peculiarity is that the volumes of the speech by the representatives 
of other countries, Artsakh and the Diaspora significantly varied in various 
media outlets. 

 
 
Thus, for example, 1in.am published almost as many opinions by the representatives of the 

Diaspora, as Civilnet.am that produces significantly fewer materials during the day (5% and 

4% respectively). The opinions of Artsakh representatives constituted a maximum of 7% of 

the “others’ speech” (Civilnet.am). 

 

Freenews.am (34%) and Factor.am (21%) circulated the statements of the representatives 

of other countries in their reportages more frequently than the other monitored media outlets. 

 

The statements of the representatives of the Diaspora, Artsakh, other countries and 

international organizations were circulated almost proportionally on the TV channels, and 

as is the case with online media outlets, the vast majority of those statements were 

contained in reportages.   

 
See the figures below.   
 



 

 

15 

 
 
 

 
 
 
 

75%

60%

85%

73%

73%

4%

3%

5%

2%

7%

5%

0%

2%

1%

4%

15%

34%

7%

21%

14%

1%

3%

0%

4%

2%

1in.am

Freenews.am

Hraparak.am

Factor.am

Civilnet.am

Whose Speech Was Circulated in Online Media?

Armenia Artsakh Diaspora Other countries International organizations

73%

79%

81%

81%

79%

2%

4%

3%

1%

4%

2%

2%

1%

2%

2%

19%

13%

14%

14%

13%

4%

2%

0.4%

2%

2%

Public TV

5 TV Channel

Kentron TV

Yerkir Media TV

Free News TV

Whose Speech Was Circulated on TV Channels?

Armenia Artsakh Diaspora Other countries International organizations



 

 

16 

What Was the “Others’ Speech” about?   
 

 
The first peculiarity consisted in the fact that due to the processes and events 
taking place during the one month of research, the media mainly focused on the 
Karabakh conflict/security/army and domestic issues. The media addressed the 
most important processes and events taking place in other countries mainly 
through daily newscast, rather than separate interview-discussions. The number 
of special interviews dedicated to other countries on individual media outlets 
would not change the general picture anyway. 

 
 
The one month of this research can be called, on the one hand, a period of diplomatic 

meetings, as well as a stage of another domestic escalation, which was manifest by the 

protest actions of the opposition, firstly, at the Parliament, followed by street protests and 

clashes between the demonstrators and law-enforcement bodies.  

 

Thus, in the foreign policy domain, on the occasion of the 30th anniversary of the Armenian 

– Russian interstate relations the leaders of both countries made a joint statement in 

Moscow (on April 19), declaring a broad scope of cooperation, also in the context of the 

regulation of Armenian-Azerbaijani relations. The RA Minister of Foreign Affairs paid a visit 

to the USA (2 - 6.05), the second meeting between the RA and Azerbaijani leaders, through 

EU mediation was expected to take place in Brussels (on May 22). All these meetings were 

perceived with obvious tension and not only by the oppositional forces, especially after the 

speech made by Pashinyan at the Parliament (on April 13), when he declared about the 

international community’s urge to lower the status bar in the Karabakh issue and the 

promised support by the international community in that case. In fact, the street protests of 

the opposition erupted right after these statements.   

 

During the reporting month the Russian-Ukrainian war was still underway, and Presidential 

elections took place in France.  

 

Given these circumstances, it was expected that the context of the Karabakh conflict and 

the relevant topics raised within the opposition’s protests would be at the core of the 

interviews/discussions, organized by all monitored media outlets.  



 

 

17 

 

However, these two topics were presented with different degrees of intensity and 

interconnectedness in various media outlets.  

 

Thus, the interviews on 1in.am, Freenews.am, Factor.am, Civilnet.am were more about the 

Karabakh conflict rather than the street actions of the opposition. 

These two issues were seen as interrelated when brought up in Hraparak.am’s interviews. 

 

The topic of the Russian-Ukrainian war was discussed less frequently than the above-

mentioned issues across all online media outlets. And on Freenews.am it was brought up 

as many times as the topics of the opposition protests. 

 

The picture is a little different in the case of TV channels.  

 

In the interviews and shows of the discussion genre on the oppositional 5 TV and Yerkir 

Media TV channels and the pro-governmental Free News TV as many/or almost as many 

references were made to the protests of the opposition as to the post-war situation and 

routine post-war matters in the context of the Karabakh conflict. The possible impact of the 

Russian-Ukrainian war was addressed most frequently in the interviews/discussions on 

Public TV and Free News TV.   

 
See the figures below.   
 



 

 

18 

 
 

 
 
 
 
 

1in.am Freenews.am Hraparak.am Factor.am Civilnet.am

60%

50%

68%

47%

63%

9% 17%

9%

11%

25%

45%

17%

68%

35%

28%

Shares of the Topics of Karabakh Conflict, the Protests of 
the Opposition and Russian-Ukrainian War in Online 

Media Outlets' Interviews

Karabakh conflict Russian-Ukrainian war Protest actions of the oppositions

Public TV 5 TV Channel Kentron TV Yerkir Media TV Free News TV

70%

94%
100%

40%

92%

16%

4%

0%

2%

23%

51%

81%

43%

11%

92%

Shares of the Topics of Karabakh Conflict, the Protests of 
the Opposition, and the Russian-Ukrainian War in TV 

Interviews

Karabakh conflict Russian-Ukrainian war Protest actions of the opposition



 

 

19 

There were other topics and issues, too, which, regardless of the intensity of coverage of 

the above-stated issues, were discussed during the interviews/discussions on the monitored 

media outlets (economic issues, issues related to the legal/judicial system, Russian-

Ukrainian war, migration, social issues, life in post-war Artsakh and so on). 

 
See the figures below, as well as Appendix, Tables 7,8.  
 

 

1in.am

Freenews.am

Hraparak.am

Factor.am

Civilnet.am

32%

37.5%

45%

35%

22%

4%

12.5%

6%

8%

9%

19%

12.5%

32%

21%

11%

25%

12.5%

3.5%

7%

10%

Economical; 5%

Economical; 12.5%

5%

8%

Economical; 12%

15%

13%

9%

21%

36%

Topics Discussed in Online Media Outlets' Interviews

Karabakh conflict/security/army Russian-Ukrainian war RA domestic issues

Foreign policy issues Legal/judicial issues Other



 

 

20 

 
 

 
The second peculiarity is that in interviews it was Armenia’s representatives that 
spoke about the significant events taking place in other countries. The 
specialists from other countries did not frequently feature in interviews on the 
Armenian media. The representatives of the Diaspora were also invited to 
comment on the processes, taking place in other countries. However, these were 
rare cases. The interviews with the representatives of the Diaspora were mainly 
on topics related to the Diaspora, namely the preservation of the Armenian 
identity, education and other issues. 

 
Thus, out of all 10 media outlets only 1in.am manifest its sustainable signature in the 

organization of interviews with the representatives of other countries on matters of public 

significance. It was mainly manifest in the case of interviews with analysts and other 

specialists from Russia.  Thus, in the course of one month 15 interviews were organized 

with the representatives of Russia on 1in.am the majority of whom commented on the 

current issues of Karabakh and the Armenian-Azerbaijani post-war processes. 

 

 

Public TV

5 TV Channel

Kentron TV

Yerkir Media TV

Free News TV

25%

43%

28%

34%

37%

13%

29%

28%

43%

26%

8%

8%

16%

7%

18%

15%

4%

Economical; 13%

4%

Russian-Ukrainian war; 
8%

11%

5%

Education; 6%

Economical; 5%

6%

29%

11%

9%

7%

5%

Topics Discussed in TV Channels' Interviews

Karabakh conflict/security/army RA domestic issues Foreign policy issues

Legal/judicial issues Rights/freedoms/media Other



 

 

21 

Either no interviews were organized on this topic with the representatives of these countries 

on the remaining media outlets or there were only 1 (Civilnet.am), 2 (Factor.am) on-set 

interviews. Armenian TV channels, including Public TV, focused on two issues in their 

interviews, namely on commentaries about the Karabakh conflict and the protests of the 

opposition with the participation of Armenian guests.  

 

The topic of the Russian-Ukrainian war was covered on all TV channels mostly in reportage 

materials, with statements voiced by different parties.  

 
Very few interviews were organized on the topic of the Russian-Ukrainian war with the 

representatives of those very countries. The topic of the war on all media outlets was mainly 

addressed within reportages, in the context of daily newscast, with soundbites from the 

statements made by the representatives of the countries involved in this war. Among the 

guests invited to interviews on the topic of the Russian-Ukrainian war there were mainly 

representatives of Armenia, who spoke about the possible impacts of various scenarios of 

the war outcome on Armenian and Artsakh (with regard to the post-war status quo in 

Artsakh, economic and political situation and so on).  

It is also noteworthy that in relation to the events and processes taking place in various 

countries, the Armenian media would more frequently request the opinions of Diaspora 

representative, residing in those countries, than to analysts and official political circles. 

 

For example, there were interviews with the Armenian residents of Ukraine on the matters 

of Russian-Ukrainian war, there were interviews with Armenians in France on the occasion 

of the Presidential elections in France.  

 
 
 
 
 
 



 

 

22 

 
  

 
 
 

1in.am

Freenews.am

Hraparak.am

Factor.am

Civilnet.am

20

92

33

49

21

15

0

0

0

1

Number of Russia's Representatives, Expressing Opinion in 
Online Media

Reportage On-set interview

Public TV

5 Channel TV

Kentron TV

Yerkir Media TV

Free News TV

57

35

35

21

21

1

0

0

0

0

Number of Russia's Representatives, Expressing Opinion on TV

Reportage On-set interview



 

 

23 

 
 
  

Public TV

5 Channel TV

Kentron TV

Yerkir Media TV

Free News TV

35

21

3

6

2

0

0

0

0

0

Number of Ukraine's Representatives, Expressing Opinion on TV 

Reportage On-set interview

1in.am

Freenews.am

Hraparak.am

Factor.am

Civilnet.am

44

45

16

52

4

3

0

0

2

0

Number of Ukraine's Representatives, Expressing Opinion in 
Online Media

Reportage On-set interview



  

24 

APPENDIX 
 
 
Table 1․ Number, Type of the Researched Materials, Intensity of “Others’ Speech” in the Online Media 
(10.04 - 10.05, 2022) 
 
 

Online media outlet Number of the 
researched materials 

Material type Others’ 
speech  

Including 

On-set interview/discussion Reportage In media outlet’s on-set 
interview 

In media outlet’s 
reportage  

1in.am 976 323 33% 653 67% 1247 340 27% 907 73% 

Freenews.am 895 6 1% 889 99% 972 6 1% 966 99% 

Hraparak.am 1279 56 4% 1223 96% 1643 59 4% 1584 96% 
Factor.am 984 167 17% 817 83% 1241 206 17% 1035 83% 
 
Civilnet.am 271 40 15% 231 85% 526 46 9% 480 91% 

Total 4405 592 13% 3813 87% 5629 657 12% 4972 88% 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  

25 

Table 2․ Number, Type of the Researched Materials, Intensity of “Others’ Speech” on the TV Channels 
(10.04-10.05, 2022) 
 

TV channels/ 
programmes 

N
um

be
r o

f 
br

oa
dc

as
ts

 

N
um

be
r o

f 
m

at
er

ia
ls

  

Material type Others’ speech 

On-set 
interview/discus

sion 
Reportage 

 
  

In media outlet’s 
on-set interview 

In media outlet’s 
reportage  To

ta
l 

Public TV                       
News 27 317 0 0% 317 100% 0 0% 894 100% 894 
Interview with Petros Ghazaryan 20 20 20 100% 0 0% 21 100% 0 0% 21 
Interview with Astghik Sargsyan 18 18 18 100% 0 0% 18 100% 0 0% 18 
News Interview 10 10 10 100% 0 0% 10 100% 0 0% 10 
Different Opinions with Anna Danielyan 13 13 13 100% 0 0% 26 100% 0 0% 26 
Open Platform 15 15 15 100% 0 0% 15 100% 0 0% 15 

Public Discussion 5 5 5 100% 0 0% 20 100% 0 0% 20 
Total 108 398 81 20% 317 80% 110 11% 894 89% 1004 
5 TV Channel            
Haylur 31 362 1 0% 361 100% 1 0% 759 100% 760 
Face to Face 3 3 3 100% 0 0% 6 100% 0 0% 6 
Diary 20 20 20 100% 0 0% 20 100% 0 0% 20 
Interview 22 22 22 100% 0 0% 22 100% 0 0% 22 
Synthesis 2 2 2 100% 0 0% 2 100% 0 0% 2 
Total 78 409 48 12% 361 88% 51 6% 759 94% 810 
Kentron TV            
Epicenter 28 189 0 0% 189 100% 0 0% 545 100% 545 
30 Minutes with Mikael Melkumyan 4 4 4 100% 0 0% 11 100% 0 0% 11 
Without Stereotypes 3 3 3 100% 0 0% 3 100% 0 0% 3 
Press Center 4 4 4 100% 0 0% 16 100% 0 0% 16 
Total 39 200 11 5% 189 95% 30 5% 545 95% 575 
Yerkir Media TV            
Yerkir Today 31 149 4 3% 145 97% 5 5% 339 95% 355 
Yerkir's Guestroom 31 51 51 100% 0 0% 51 100% 0 0% 51 
Total 62 200 55 27% 145 73% 56 16% 339 83% 406 
Free News TV            
Free News 31 277 4 1% 273 99% 4 1% 341 99% 345 
Free Talk 22 22 22 100% 0 0% 22 100% 0 0% 22 
Total 53 299 26 9% 273 91% 26 7% 341 93% 367 



  

26 

Table 3․ Who Spoke in the Online Media Outlets 
 
 

Media outlet Armenia Artsakh Diaspora Other countries International organizations Total 
1in.am 935 75% 54 4% 57 5% 190 15% 11 1% 1247 100% 
Freenews.am 579 60% 30 3% 1 0% 331 34% 31 3% 972 100% 
Hraparak.am 1398 85% 89 5% 27 2% 122 7% 7 0% 1643 100% 
Factor.am 901 73% 26 2% 10 1% 260 21% 44 4% 1241 100% 
Civilnet.am 384 73% 37 7% 21 4% 76 14% 8 2% 526 100% 
Total 4198 75% 236 4% 116 2% 978 17% 101 2% 5629 100% 

 
 
 
Table 4. Who Spoke on the TV Channels 
 
 

Public TV / 
 
Who spoke 

News Interview with 
Petros Ghazaryan 

Interview with 
Astghik Sargsyan News Interview 

Different 
Opinions with 
Anna Danielyan 

Open 
Platform 

Public 
Discussion Total 

Armenia 632 21 16 5 26 12 20 732 
71% 100% 89% 50% 100% 80% 100% 73% 

Artsakh 23 0 0 0 0 0 0 23 
3% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 2% 

Diaspora 10 0 1 4 0 2 0 17 
1% 0% 6% 40% 0% 13% 0% 2% 

Other countries 191 0 1 0 0 1 0 193 
21% 0% 6% 0% 0% 7% 0% 19% 

International organization 38 0 0 1 0 0 0 39 
4% 0% 0% 10% 0% 0% 0% 4% 

Total 894 21 18 10 26 15 20 1004 
100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 

 
 
 
 
 
 
 
 



  

27 

5 TV Channel/ 
  
Who spoke  

Haylur 
  

Face to Face 
  

Diary 
  

Interview 
  

Synthesis 
 

Total 
 

Armenia 592 6 19 22 2 641 
78% 100% 100% 96% 100% 79% 

Artsakh 35 0 0 0 0 35 
5% 0% 0% 0% 0% 4% 

Diaspora 13 0 0 1 0 14 
2% 0% 0% 4% 0% 2% 

Other countries 106 0 0 0 0 106 
14% 0% 0% 0% 0% 13% 

International organization 14 0 0 0 0 14 
2% 0% 0% 0% 0% 2% 

Total 760 6 19 23 2 810 
100% 100% 100% 100% 100% 100% 

 
 
 

Kentron TV / 
  
Who spoke 
  

Epicenter 
  

Press Center 
  

30 Minutes with Mikael 
Melkumyan 

  

Without 
Stereotypes 

  

 
 
Total 
 

Armenia 443 16 11 2 472 
81% 100% 100% 67% 82% 

Artsakh 16 0 0 1 17 
3% 0% 0% 33% 3% 

Diaspora 4 0 0 0 4 
1% 0% 0% 0% 0.6% 

Other countries 80 0 0 0 80 
15% 0% 0% 0% 14% 

International organization 2 0 0 0 2 
0% 0% 0% 0% 0.3% 

Total 545 16 11 3 575 
100% 100% 100% 100% 100% 

 
 
 
 
 
 
 
 



  

28 

Yerkir Media TV/ 
 
Who spoke 
  

Yerkir Today 
  

Yerkir's Guestroom 
 

Total 
  

Armenia 279 49 328 
79% 96% 81% 

Artsakh 
5 1 6 

1% 2% 1% 

Diaspora 8 1 9 
2% 2% 2% 

Other countries 56 0 56 
16% 0% 14% 

International organization 
7 0 7 

2% 0% 2% 

 Total 355 51 406 
100% 100% 100% 

 
 
 

Free News TV/ 
 
Who spoke 
  

Free News 
  

Free Talk 
 

 
 

Total 
 

Armenia 271 21 292 
78.6% 95.5% 79% 

Artsakh 13 0 13 
3.8% 0.0% 4% 

Diaspora 5 1 6 
1.4% 4.5% 2% 

Other countries 47 0 47 
13.6% 0.0% 13% 

International organization 9 0 9 
2.6% 0.0% 2% 

Total 
345 22 367 

100% 100% 100% 
 
 
 
 
 
 



  

29 

Table 5. Who Spoke from Armenia in the Online Media 
 
 

 

 
 
 
 
 

1in.am 
 

Who spoke 
  

Expert/NGO representative 231 25% 
Civil Contract Party 161 17% 
Armenia Faction 107 11% 
Citizen 92 10% 
State structure 69 7% 
Non-state agency/company 47 5% 
With Honor Faction 46 5% 
Local Government 32 3% 
RA Prime Minister 31 3% 
Cultural figure 25 3% 
For the Republic Party 17 2% 
Individual public/political figure 14 2% 
RA Ombudsman 13 1% 
Armenian Constructive Party 8 1% 
Christian-Democratic Party 8 1% 
5165 Party 5 1% 
Fair Armenia Party 4 0,4% 
Sovereign Armenia Party 3 0,3% 
Hanrapetutyun Party 3 0,3% 
Prosperous Armenia Party 3 0,3% 
Church 3 0,3% 
Conservative Party 3 0,3% 
Armenian National Congress Party 2 0,2% 
Journalist 2 0,2% 
National Democratic Pole Party 1 0,1% 
Country to Live Party 1 0,1% 
Citizen’s Decision Party 1 0,1% 
Democratic Party of Armenia 1 0,1% 
Family member of a famous person 1 0,1% 
Armenian Communist Party 1 0,1% 
Total 935 100% 



  

30 

 Freenews.am 
 

Who spoke 
  

State structure 163 28% 
Civil Contract Party 142 25% 
RA Prime Minister 72 12% 
Citizen 41 7% 
Local Government 37 6% 
Expert/NGO representative 26 5% 
Non-state agency/company 23 4% 
Cultural figure 20 4% 
Armenia Faction 13 2% 
With Honor Faction 11 2% 
Church 7 1% 
RA Ombudsman 6 1% 
Family member of a famous person 4 1% 
Journalist 4 1% 
Individual public/political figure 2 0.3% 
For the Republic Party 1 0.2% 
Hanrapetutyun Party 1 0.2% 
Bright Armenia Party 1 0.2% 
Prosperous Armenia Party 1 0.2% 
Armenian National Congress Party 1 0.2% 
Citizen’s Decision Party 1 0.2% 
5165 Party 1 0.2% 
Power of Homeland Party 1 0.2% 
Total 579 100% 

 
 

Hraparak.am 
 

Who spoke 
  

Armenia Faction 280 20% 
Citizen 263 19% 
Expert/NGO representative 221 16% 
With Honor Faction 207 14% 
Individual public/political figure 64 5% 
State structure 62 4% 
Civil Contract Party 48 3% 
Cultural figure 45 3% 
Non-state agency/company 38 3% 
5165 Party 28 2% 



  

31 

Local Government 25 2% 
RA Prime Minister 22 2% 
Prosperous Armenia Party 16 1% 
Family member of a famous person 10 0,7% 
Journalist 10 0,7% 
Armenian National Congress Party 9 0,6% 
Church 9 0,6% 
Zartonk Party 8 0,6% 
RA Ombudsman 7 0,5% 
Bright Armenia Party 5 0,4% 
Democratic Party of Armenia 5 0,4% 
Country to Live Party 4 0,3% 
Alliance Party 2 0,1% 
Union for National Self-Determination Party 1 0,1% 
National Democratic Pole Party 1 0,1% 
The Apricot Country Party 1 0,1% 
National Security Party 

1 0,1% 

Freedom Party 1 0,1% 
Armenian Constructive Party 1 0,1% 
Democratic Alternative Party 1 0,1% 
United Armenia Party 1 0,1% 
Power of Homeland Party 1 0,1% 
Revival Party 1 0,1% 
Total 1398 100% 

 
 
 

Factor.am 
Who spoke 

  
Expert/NGO representative 177 20% 
Cilvil Contract Party 147 16% 
State structure 140 15% 
Non-state agency/company 92 10% 
Armenia Faction 81 9% 
RA Prime Minister 67 7% 
Citizen 55 6% 
Local Government 41 5% 
With Honor Faction 23 3% 
RA Ombudsman 15 1,7% 
Individual public/political figure 13 1,4% 
Cultural figure 11 1,2% 



  

32 

For the Republic Party 4 0,4% 
National Democratic Pole Party 4 0,4% 
Armenian Constructive Party 3 0,3% 
Armenian National Congress Party 3 0,3% 
Journalist 3 0,3% 
Bright Armenia Party 3 0,3% 
Church 3 0,3% 
5165 Party 3 0,3% 
European Party of Armenia 2 0,2% 
Sovereign Armenia Party 2 0,2% 
Fair Armenia Party 2 0,2% 
Christian-Democratic Party 1 0,1% 
Citizen’s Decision Party 1 0,1% 
Conservative Party 1 0,1% 
Hanrapetutyun Party 1 0,1% 
Democratic Party of Armenia 1 0,1% 
Prosperous Armenia Party 1 0,1% 
Country to Live Party 1 0,1% 
Total 901 100% 

 
 
 

Civilnet.am 
 

Who spoke 
  

Citizen 111 29% 
Expert/NGO representative 46 12% 
State structure 45 12% 
RA Prime Minister 37 9% 
Civil Contract Party 29 7% 
Non-state agency/company 25 6% 
Armenia Faction 30 8% 
Local Government 16 4% 
With Honor Faction 22 6% 
Journalist 9 2% 
RA Ombudsman 4 1% 
Individual public/political figure 4 1% 
5165 Party 3 0,8% 
Hanrapetutyun Party 1 0,3% 
Armenian National Congress Party 1 0,3% 
Sovereign Armenia Party 1 0,3% 
Total 384 100% 



  

33 

Table 6. Who Spoke from Armenia on the TV Channels 
 
 
 

 Public TV 
 
 
 Who spoke 
  

News  

Interview with 
Petros 

Ghazaryan 
  

Interview with 
Astghik Sargsyan 

  

News Interview 
  

Different 
Opinions with 

Anna Danielyan 
  

Open Platform 
  

Public 
Discussion  

Total  

State structure 151 24% 2 10% 1 6% 2 40% 1 4% 4 33% 0 0% 161 22% 
Expert/NGO 
representative 104 16% 1 5% 3 19% 1 20% 10 38% 1 8% 12 60% 132 18% 

Non-state 
agency/company 117 18% 1 5% 2 13% 2 40% 0 0% 3 25% 2 10% 127 17% 

Citizen 83 13% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 83 11% 
Civil Contract Party 49 8% 6 29% 6 38% 0 0% 1 4% 3 25% 0 0% 65 9% 
RA Prime Minister 34 5% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 34 5% 
Local Government 33 5% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 33 5% 
Armenia Faction 20 3% 1 5% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 21 3% 
With Honor Faction 9 1% 0 0% 0 0% 0 0% 3 12% 0 0% 0 0% 12 2% 
RA Ombudsman 8 1% 1 5% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 9 1% 
Cultural figure 6 1% 1 5% 0 0% 0 0% 0 0% 1 8% 1 5% 9 1% 
RA President 9 1% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 9 1% 
Bright Armenia 
Party 2 0% 2 10% 1 6% 0 0% 2 8% 0 0% 1 5% 8 1% 

Individual 
public/political 
figure 

2 0% 2 10% 0 0% 0 0% 1 4% 0 0% 0 0% 5 1% 

Hanrapetutyun 
Party 1 0% 1 5% 0 0% 0 0% 1 4% 0 0% 0 0% 3 0.4% 

Country to Live 
Party 0 0% 1 5% 0 0% 0 0% 1 4% 0 0% 1 5% 3 0.4% 

For the Republic 
Party 0 0% 0 0% 1 6% 0 0% 1 4% 0 0% 0 0% 2 0.2% 

Fair Armenia Party 0 0% 1 5% 0 0% 0 0% 1 4% 0 0% 0 0% 2 0.2% 
Democratic 
Alternative Party 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 4% 0 0% 1 5% 2 0.2% 

Church 2 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 2 0.2% 
Representative of a 
national minority 2 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 2 0.2% 

Armenian National 
Congress Party 0 0% 1 5% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 0.1% 

Citizen’s Decision 
Part 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 5% 1 0.1% 



  

34 

5165 Party 0 0% 0 0% 1 6% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 0.1% 
Armenian 
Constructive Party 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 4% 0 0% 0 0% 1 0.1% 

Christian-
Democratic Party 0 0% 0 0% 1 0% 0 0% 1 4% 0 0% 0 0% 2 0.2% 

Democratic 
Consolidation Party 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 4% 0 0% 0 0% 1 0.1% 

European Party of 
Armenia 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 5% 1 0.1% 

Total 632 100% 21 100% 16 100% 5 100% 26 100% 12 100% 20 100% 732 100% 
 
 
 

 5 CV Channel 
 
Who spoke 
  

Haylur Face to Face Interview Diary Synthesis Total 

Citizen 187 32% 0 0% 0 0% 1 5% 0 0% 188 29% 
Armenia Faction 141 24% 0 0% 3 14% 4 20% 0 0% 148 23% 
Expert/NGO representative 60 10% 3 50% 12 45% 13 65% 1 50% 89 14% 
With Honor Faction 52 9% 1 17% 3 14% 1 5% 0 0% 57 9% 
Civil Contract Party 38 6% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 38 6% 
State structure 32 5% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 32 5% 
RA Prime Minister 15 3% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 15 2% 
Cultural figure 12 2% 0 0% 1 5% 1 5% 1 50% 15 2% 
Non-state agensy/company 9 2% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 9 1% 
Zartonk Party 7 1% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 7 1% 
5165 Party 6 1% 1 17% 0 0% 0 0% 0 0% 7 1% 
Individual public/political figure 5 1% 0 0% 1 5% 0 0% 0 0% 6 1% 
Journalist 5 1% 0 0% 1 5% 0 0% 0 0% 6 1% 
RA Ombudsman 3 1% 0 0% 1 5% 0 0% 0 0% 4 1% 
Church 4 1% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 4 1% 
Local Government 4 1% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 4 1% 
Family member of a celebrity 3 1% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 3 0.4% 
Bright Armenia Party 2 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 2 0.3% 
Reformists Party 2 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 2 0.3% 
RA President 2 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 2 0.3% 
Prosperous Armenia Party 1 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 0.1% 
Citizen’s Decision Party 0 0% 1 17% 0 0% 0 0% 0 0% 1 0.1% 
Armenian Communist Party 1 0% 0 0% 0 0% 0 0% 0 0% 1 0.1% 

 Total 591 100% 6 100% 22 100% 20 100% 2 100% 641 100% 
 



  

35 

 
Kentron TV 
 
Who spoke  

Epicenter 30Minutes with Mikael 
Melkumyan  

Press Center Without Stereotypes Total 

Citizen 143 32% 0 0% 1 6% 0 0% 144 30% 
Expert/NGO 
representative 79 18% 5 45% 5 31% 2 50% 91 19% 
Non-state 
agency/company 36 8% 0 0% 1 6% 0 0% 38 8% 
State structure 30 7% 0 0% 2 12% 0 0% 32 7% 
Civil Contract Party 27 6% 0 0% 0 0% 0 0% 27 6% 
Cultural figure 25 6% 0 0% 0 0% 0 0% 25 5% 
Armenia Faction 23 5% 1 9% 0 0% 0 0% 24 5% 
Prosperous Armenia 
Party 24 5% 0 0% 0 0% 0 0% 24 5% 
RA Prime Minister 19 4% 0 0% 0 0% 0 0% 19 4% 
With Honor Faction 12 3% 1 9% 2 12% 0 0% 15 3% 
Local Government 11 2% 0 0% 0 0% 0 0% 11 2% 
Church 4 1% 0 0% 0 0% 0 0% 4 1% 
5165 Party 3 1% 0 0% 1 6% 0 0% 4 1% 
Bright Armenia Party 0 0% 1 9% 2 12% 0 0% 3 0.6% 
Individual public/political 
figure 0 0% 2 18% 0 0% 0 0% 2 0.4% 
RA Ombudsman 2 0% 0 0% 0 0% 0 0% 2 0.4% 
Representative of a 
national minority 2 0% 0 0% 0 0% 0 0% 2 0.4%   
Sovereign Armenia Party 1 0.2% 0 0% 0 0% 0 0% 1 0.2% 
Reformists’ Party 0 0% 1 9% 0 0% 0 0% 1 0.2% 
Armenian Constructive 
Party 0 0% 0 0% 1 6% 0 0% 1 0.2% 
Country to Live Party     1 6%   1 0.2% 
Family member of a 
famous person 1 0.2% 0 0% 0 0% 0 0% 1 0.2% 
Total 443 100% 11 100% 16 100% 2 100% 472 100% 

 
 
 
 



  

36 

Yerkir Media TV 
 
Who spoke  

Yerkir Today  Yerkir’s Guestroom  Total  

Armenia Faction 114 41% 22 46% 133 38% 
Expert/NGO representative 57 19% 1 25% 69 20% 
Citizen 19 6% 8 16% 26 7% 
State structure 15 5% 0 0% 15 4% 
Local Government 13 4% 0 0% 13 4% 
With Honor Faction 14 5% 1 0% 13 4% 
RA Prime Minister 10 3% 0 0% 10 3% 
Non-state agency/company 9 3% 0 0% 9 3% 
Country to Live Party 5 2% 2 4% 7 2% 
5165 Party 4 1% 2 4% 6 2% 
Cultural Figure 5 2% 1 0% 5 1% 
Prosperous Armenia Party 4 1% 0 0% 4 1% 
Individual public/political figure 3 1% 1 2% 4 1% 
Civil Contract Party 3 1% 0 0% 3 1% 
RA Ombudsman 2 1% 0 0% 2 1% 
Zartonk Party 1 0% 0 0% 1 0% 
Democratic Party of Armenia 1 0% 0 0% 1 0% 
Family member of a famous person 0 0% 1 2% 1 0% 
Total 279 93% 49 100% 328 94% 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  

37 

Free News TV 
 
Who spoke  
  

Free News  Free Talk  Total 

State structure 86 100% 0 0% 86 29% 
Civil Contract Party 56 85% 10 48% 66 23% 
RA Prime Minister 31 100% 0 0% 31 11% 
Expert/NGO representative 21 75% 7 33% 28 10% 
Non-state agency/company  26 100% 0 0% 26 9% 
Local Government 14 100% 0 0% 14 5% 
Citizen 8 100% 0 0% 8 3% 
Cultural figure 7 100% 0 0% 7 2% 
Armenia Faction 9 100% 0 0% 9 3% 
Bright Armenia Party 4 100% 0 0% 4 1% 
Christian-Democratic Party 0 0% 2 9% 2 0.6% 
Individual public/political figure 1 50% 1 5% 2 0.6% 
RA Ombudsman 2 100% 0 0% 2 0.6% 
Church  2 100% 0 0% 2 0.6% 
RA President 2 100% 0 0% 2 0.6% 
With Honor Faction 1 100% 0 0% 1 0.3% 
Hanrapetutyun Party 0 0% 1 5% 1 0.3% 
Family member of a famous person 1 100% 0 0% 1 0.3% 
Total 271 100% 21 100% 292 100% 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  

38 

Table 7. Topics Discussed in the Online Media Outlets’ On-Set Interviews 
 
 

Media outlet 

  
Topic 

K
ar

ab
ak

h 
co

nf
lic

t/s
ec

ur
ity

/a
rm

y 

Li
fe

 in
 A

rt
sa

kh
 

R
us

si
an

-U
kr

ai
ni

an
 w

ar
 

R
A

 d
om

es
tic

 is
su

es
 

Fo
re

ig
n 

po
lic

y 

Le
ga

l/j
ud

ic
ia

l i
ss

ue
s 

R
ig

ht
s/

fr
ee

do
m

s/
m

ed
ia

 

Ec
on

om
ic

al
 is

su
es

 

So
ci

al
 is

su
es

 

D
ia

sp
or

a 

H
ea

lth
ca

re
 

M
ig

ra
tio

n 

Ed
uc

at
io

n/
sc

ie
nc

e 

C
hu

rc
h 

C
ul

tu
re

 

O
th

er
 

To
ta

l 

1in.am 
211 12 28 127 162 20 16 31 0 20 0 3 16 4 5 6 661 

32% 2% 4% 19
% 24% 3% 2% 5% 0% 3% 0% 0.4% 2% 0.6% 0.7% 1% 100% 

Freenews.am 
3 0 1 1 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 8 

37% 0% 12.5% 12.
5% 12.5% 0% 0% 12.5

% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 12.5% 100% 

Hraparak.am 
38 0 5 27 3 4 3 2 0 0 0 0 2 0 0 1 85 

45% 0% 6% 31
% 4% 5% 4% 2% 0% 0% 0% 0% 2% 0% 0% 1% 100% 

Factor.am 
87 0 19 53 18 20 7 4 4 0 7 0 9 0 5 16 249 

35% 0% 7.6% 21
% 7% 8% 3% 1.6% 1.6% 0% 3% 0% 4% 0% 2% 6% 100% 

Civilnet.am 
25 1 10 12 11 5 8 14 4 4 4 0 10 1 2 1 112 

22% 1% 9% 11
% 10% 4% 7% 12% 3.5% 3.5% 3.5% 0% 9% 1% 2% 1% 100% 

Total 
364 13 63 220 195 49 34 52 8 24 11 3 37 5 12 25 1115 

33% 1% 6% 20
% 17% 4% 3% 5% 1% 2% 1% 0.3% 3% 0.4% 1% 2% 100% 

 
 
 
 
 
 



  

39 

Table 8. Topics Discussed in the TV Channels’ On-Set Interviews  
 
 

Media Outlet 

                                                                      Topic   

K
ar

ab
ak

h 
co

nf
lic

t/s
ec

ur
ity

/a
rm

y 

Li
fe

 in
 A

rt
sa

kh
 

R
us

si
an

-U
kr

ai
ni

an
 w

ar
 

R
A

 d
om

es
tic

 is
su

es
 

Fo
re

ig
n 

po
lic

y 

Le
ga

l/j
ud

ic
ia

l i
ss

ue
s 

R
ig

ht
s/

fr
ee

do
m

s/
m

ed
ia

 

Ec
on

om
ic

al
 is

su
es

 

So
ci

al
 is

su
es

 

D
ia

sp
or

a 

H
ea

lth
ca

re
 

M
ig

ra
tio

n 

Ed
uc

at
io

n/
sc

ie
nc

e 

C
hu

rc
h 

C
ul

tu
re

 

O
th

er
 

To
ta

l 

Public TV 81 3 13 42 26 48 37 24 12 10 6 2 13 1 6 5 329 
25% 1% 4% 13% 8% 15% 11% 7% 4% 3% 2% 1% 4% 0% 2% 2% 100% 

5 TV Channel 51 0 2 34 10 5 6 1 1 1  3 2 1 1 1 119 
43% 0% 2% 29% 8% 4% 5% 1% 1% 1% 0% 3% 2% 1% 1% 1% 100% 

Kentron TV 10 1 0 11 5 0 1 5 0 0 0 0 2 0 1 0 36 
28% 3% 0% 30% 14% 0% 3% 14% 0% 0% 0% 0% 5% 0% 3% 0% 100% 

Yerkir Media TV 25 2 1 32 5 3 0 4 0 0 0 0 0 0 0 2 74 
34% 3% 1% 43% 7% 4% 0% 5% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 3% 100% 

Free News TV 29 0 6 20 14 0 5 3 0 0 0 0 0 1 0 0 78 
37% 0% 8% 26% 18% 0% 6% 4% 0% 0% 0% 0% 0% 1% 0% 0% 100% 

Total 196 6 22 139 60 56 49 37 13 11 6 5 17 3 8 8 636 
31% 1% 3% 22% 9% 9% 8% 6% 2% 2% 1% 1% 3% 0% 1% 1% 100% 

 
 
 
 
 


	Methodology Guide
	Selection of Media Outlets
	All the media outlets were selected after two key criteria:
	Selection of programmes/materials
	Calculation principle
	Whose Speech Was Circulated and How?
	Within the framework of our previous research on the use of social media content in online media we discovered that the media selected the statuses and comments of different users on the social media and circulated them on its own platforms, mainly gu...
	The same principle covers the materials, authored by the outlet itself.
	Here is a more detailed picture of the data:
	See the figures below.
	What Was the “Others’ Speech” about?
	During the reporting month the Russian-Ukrainian war was still underway, and Presidential elections took place in France.
	However, these two topics were presented with different degrees of intensity and interconnectedness in various media outlets.
	Thus, the interviews on 1in.am, Freenews.am, Factor.am, Civilnet.am were more about the Karabakh conflict rather than the street actions of the opposition.
	These two issues were seen as interrelated when brought up in Hraparak.am’s interviews.
	The topic of the Russian-Ukrainian war was discussed less frequently than the above-mentioned issues across all online media outlets. And on Freenews.am it was brought up as many times as the topics of the opposition protests.
	The picture is a little different in the case of TV channels.
	See the figures below, as well as Appendix, Tables 7,8.
	APPENDIX
	Table 1․ Number, Type of the Researched Materials, Intensity of “Others’ Speech” in the Online Media
	Table 2․ Number, Type of the Researched Materials, Intensity of “Others’ Speech” on the TV Channels
	Table 3․ Who Spoke in the Online Media Outlets
	Table 5. Who Spoke from Armenia in the Online Media
	Table 6. Who Spoke from Armenia on the TV Channels
	Table 7. Topics Discussed in the Online Media Outlets’ On-Set Interviews
	Table 8. Topics Discussed in the TV Channels’ On-Set Interviews

